UMUT Sergisi açıldı (6 Mayıs – 11 Haziran)


umut hope.jpg

UMUT 1999 – 2016

Umut, nasıl mekanlar üretir?

Nasıl mekanlar umudu yeniden üretir?

Mimarlık bir umut pratiği olarak ışıldayabilir mi?

İnsani, ekolojik, kentsel krizler karṣısında plancılar, mimarlar, sanatçılar nasıl pozisyonlar almalıdır?

Eğer umut adacıkları, deprem gibi en zor koşullardan sonra bile kurulabiliyorsa, onu alternatif bir dünyanın inşası için ölçeklendirmek de mümkün olabilir mi?

1999 – 2016 Umut Sergisi, ilhamını 12 Kasım 1999 Depremi sonrasında, “sağlıklı ve güvenli konutta yaşama hakkı” için verilen uzun soluklu bir toplumsal mücadeleden başarı ile çıkan Düzceli Kiracı Depremzedeler’den alır. Depremzedelerin, önce sırf kiracı oldukları için temel haklarından mahrum bırakılan yurttaşlar olarak, katılım imkan ve mekanlarının sınırlarını zorlamaları gerekir. Sonrasında da bu imkan ve mekanlar üzerinde, benzersiz bir katılımcı planlama ve tasarım süreci sonucunda kendi yaşam alanlarını kurma iradesini gösterirler. Açık çağrı ve dayanışma prensibi ile kurulan, farklı disiplinlerden gelen gönüllülerden oluşan Düzce Umut Atölyesi, tasarım için gerekli dayanışmayı gösterir.   

Umut Sergisi, DEPREM, KATILIM, KOOPERATİF ve YUVA kavramlarına odaklanarak, 17 yıldır süregiden bu mücadelenin samimi bir muhakemesini yapmayı amaçlıyor.

Serginin omurgasını, 1999 Depremi’nden başlayıp günümüze uzanan 15 metrelik bir Zaman Çizelgesi oluşturur. Bu arşiv çalışması, Düzce özelinden çıkarak “DEPREMe nasıl hazırlanmalı? KATILIM imkan ve mekanları nasıl yaratılır? Başka bir KOOPERATİF mümkün mü? Dört duvarın dışında YUVA nedir?” sorularına cevap arar.

Düzce Umut Atölyesi’nin 2015 yılının başından beri sürdürdüğü Katılımcı Planlama ve Tasarım Süreci, kronolojik olarak adım adım görselleştirilerek mimarlığın Türkiye’de yaşadığı krizden çıkışı için ipuçlarını paylaşır.

Düzce Umut Atölyesi’nin Plankton Project ekibi ile birlikte geliştirdiği, çok amaçlı sosyal merkez olarak işsevleştirilen Açık Şantiye Binası Projesi, şantiye sürecinin en başından itibaren cemiyet hayatını güçlendirecek yaklaşımlara iyi bir örnektir. Açık şantiye binası/çok amaçlı sosyal merkezin iç mekanında kullanılmak üzere tasarlanan mobilyalar aynı zamanda sergi tasarımının bir parçasıdır.

Sanatçı – Mimar Sinan Logie, Depremzedeler’in uzun mücadelesini ve Düzce Umut Evleri’ni, özel olarak yaptığı bir heykel/maket ile anıtsallaştırıyor.

Didem Pekün, Jiyan Erincik, Dilara Başköylü, Beste Özdeşlik ve Sinan Karaçam lansmanını Umut Sergisi’nde yaptıkları mekanda adalet mücadelelerini haritalayan katılımcı video arşiv internet sitesi Umut Arşivi ile Düzce’nin görsel hafızasını mekan ve zaman tabanlı olarak kamuoyunun erişimine açıyor.

Fatih Pınar ve Burcu Kolbay, mücadelenin geçmişini, bugününü ve geleceğe göz kırpan umutlarını belgeselleştiriyor.

A’dan Z’ye Mahalle Sözlüğü, Düzceli Kiracıların ve diğer hak mücadelesi veren mahallelilerin, hukuk, mimari, planlama, siyaset bilimi, felsefe gibi farklı disiplinlere aşina olmayı gerektiren, bilmek zorunda kaldıkları bu geniş ve çetrefilli terminolojiyi görünür kılıyor.

Sergi için hazırlanan Kampanya Duvarı, İstanbul kamuoyunu Düzce Umut Evleri inşaatının harcına umut katmaya davet ediyor.

Sergi boyunca yapılacak eşzamanlı etkinlikler ile sırasıyla şu sorulara yanıt aranacaktır:  

  • DEPREMe nasıl hazırlanmalı? Öncesinde, Sırasında, Sonrasında
  • KATILIM imkan ve mekanları nasıl yaratılır? Süreç, Aktörler, Araçlar  
  • Başka bir KOOPERATİF mümkün mü? Örgütlenme, Üretim, Yönetim
  • Dört duvarın dışında YUVA nedir? Kullanım değeri, Komşu, Mahalle

imageFoto: Yaşar AdanalıimageFoto: Murat GermenimageFoto: Murat GermenimageFoto: Yaşar Adanalı

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s